vidensdeling skal skabe vækst og stille SMV'ernes store sult

 

morten og peter

Af Morten Bødskov, Formand for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg (S) Peter Odgaard-Jensen, adm. direktør i CTGlobal

Vidensdeling skal skabe vækst og stille SMV’ernes store sult

Det er ingen hemmelighed, at vi overalt i Danmark har dygtige små og mellemstore virksomheder (SMV’er), der skaber vækst og arbejdspladser. Desværre oplever vi også, at SMV’erne alt for ofte mangler evnen – eller viljen? – til den skalering, der kan sætte turbo på mulighederne for at gøre virksomheden endnu større og eksempelvis øge eksporten.

I 2018 kunne en ny Deloitte-undersøgelse blandt danske SMV’er så berette, at en betydelig del af virksomhederne mangler en vækststrategi. Det blev samtidig analyseret til at være udtryk for magelighed og manglende ambitioner blandt SMV’erne. I folkemunde er det også kendt som BMW-syndromet, hvor SMV’ernes sult og ambitioner punkterer, når virksomhedens ejerleder har oplevet succes nok til at kunne købe sig en stor bil.

I 2017 grundlagde Erhvervshus Hovedstaden netværket ”Skalering der virker” for netop at sætte fokus på vækst blandt etablerede SMV’er. Et netværk, hvor politikere, organisationer og virksomheder i fællesskab arbejder for at give danske SMV’er bedre vilkår for skalering. Her bliver SMV’ernes egne erfaringer – både succeserne og nederlagene – bragt i spil, og der er det bestemt ikke vores opfattelse, at danske virksomheder og ledere mangler sult.

Danmark er fuld af idéer og virkelyst. Men sulten, der jo startede det hele, tabes nok alt for ofte i mødet med alle de udfordringer, som ledelsesgerningen også indeholder. Administration, bureaukrati og ledelsesopgaver, som den oprindelige ejerleder måske ikke er den rigtige til. SMV-ejerledere skaber arbejdspladser i tusindvis, når de personligt går all in på at skabe sunde virksomheder, der producerer gode produkter eller ydelser. Det drive er en uvurderlig ressource for et firma, der har alle muligheder for at vokse sig større og stærkere. Men drivkraften skal plejes – og ikke druknes i regneark og driftsopgaver.

Danske ejerlederes livscyklus er dog ofte sådan, at de starter en virksomhed, sælger den og samtidig lover højt og helligt ’ikke at blande sig’. Men måske skal ejerlederne netop blande sig? Måske skal vi blive bedre til at finde plads i virksomhederne til hele holdet – både til dem med idéerne og dem med ledelseskompetencerne. Hvor den daglige drift overlades til andre kyndige hænder, mens de oprindelige ledere bliver ombord i andre roller som bestyrelsesmedlemmer, idémagere og sparringpartnere.

Sult er ikke noget, man enten har eller ikke har. Det er noget, der næres og stimuleres, når de rigtige forhold tillader det. Og lykkes man med at skabe det rette setup, kan man pludselig stå med en på én gang ambitiøs og realistisk vækststrategi.

Derfor handler det heller ikke om, at det danske erhvervsliv skal opfinde hjulet på ny, så det som et vidundermiddel kan drive SMV’ernes vækst frem. Men vi skal blive dygtigere til at identificere de tiltag, der har givet næring til sult og succes i SMV’er, der har vinket farvel til BMW-syndromet.

Her kommer netværk som vores virkelig til sin ret. Når der udveksles idéer, erfaringer og drømme mellem SMV’er, får man øje på både sig selv og hinanden. På den måde kan én succes-case hurtigt blive til flere, når der deles viden og konkrete værktøjer til at nå hidtil uanede vækstmål. For når først værktøjskassen er fyldt, vokser appetitten og ambitionerne også gerne.

CTGlobal hører til blandt de virksomheder, der netop har nydt godt af mulighederne i Erhvervshus Hovedstaden og ’Skalering der virker’-netværket. Vidensdelingen kommer særligt til udtryk gennem Erhvervshus Hovedstaden intensive udviklingsforløb, hvor ambitiøse SMV’er får mulighed for i fællesskab at dygtiggøre sig inden for områder som eksport og ledelsesudvikling. Det skaber nye relationer og idéer, der kan bygges videre på – og giver flere mod på at udforske deres virksomheds fulde potentiale.

Vi skal løbende være opmærksomme på behov for ændrede rammevilkår og bedre muligheder for finansiering. Det er vigtigt for SMV´erne, at viljen til brede politiske aftaler om dette fastholdes. Men hvis de danske SMV’er skal kunne stille deres sult, er det afgørende, at vi bliver bedre til at inspirere de mange dygtige danske entreprenører med cases og mulighederne for at få hjælp til ledelse, udvikling og vækst.

SMV’erne hyldes i forvejen – og velfortjent – som rygraden af dansk erhvervsliv. Hvis vi gennem bedre vidensdeling kan guide SMV’erne til at bevare deres drivkraft og sult – og give dem det ekstra skub fremad og ud i verden – skal der snart føjes flere knogler til metaforen.